Umiddelbart efter sommerferien 2006, fik jeg løs til at bygge en båd sammen med min søm på 12år. Det viste sig dog hurtigt at sønnen ikke have samme toldmodighed som faren, så set var nok mest far der byggede. Ved jule tid var båden færdig.

Bygge processen

Lige op til sommerferien havde vi købt det store Graupner hoved katalog, og syntes begge at en Formel 1 katamaran var sej. Billederne i kataloget var rimelige, så med en målestoks lineal blev der lavet nogle tegninger. Det vi ikke kunne se på billederne gættede vi os til.

Selve skroget er opbygget af let krydsfiner.

Hulrummene i skroget fyldes med styropor.

Hulrumene fyldes med styropor, således at båden ikke kan synke hvis man rammer en gren eller anden i vandet.

Modellen er nu færdig beklædt. Alle flader der beklædt med 1mm balsa plader.

En anden vinkel.

Senere i bygge projektet blev motor cowlet udhulet, så der blev plads til teknikken.

Syntes selv at det blev OK.

Vupti så kom der maling på. Den røde stafering er en færdigkøbt rulle med staferinger, kan varmt anbefales. Til slut har hele båden fået 3 lag klarlak.

Et kig ned til teknikken. En modtager, en servo, en fart regulator med frem/bak, og nederst en 8.4Volt NiMH 3700 mAh akku pakke.

En anden vinkel.

Flydende i den lokale sø. Tyngde punktet ligger ca. 2/3 tilbage.

Motoren vinkler noget ned af, for at presse næsen lidt ned.

Motoren fosynes med max spænding, og bliver godt varm. Derfor har den fået vand køling.

 

på vandet

Og endeligt er båden i sit rette element. Der er strøm til 7-8 minutter, så hvis man vil sejle mere var et ekstra batteri eller 3 måske sagen.

Jeg tror at den ville have godt af at få tyngdepunktet lidt længere frem, desværre vil det kræve at alt teknik brækkes ud af båden, da det er limet ovenpå akku pakken. Jeg vil nok lave nogle forsøg med løst bly, for at se om noget af "hopperiet" vil stoppe.